سرما دهی توت فرنگی (نیاز سرمایی)

7 / 10
از 2 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | ﺳﻪشنبه 11 شهریور 1399 در ساعت 11 : 40 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

نیاز سرمایی یکی از مولفه های ضروری کشت توت فرنگی است. نیاز سرمایی توت فرنگی یک فاکتور تجمعی در یک دوره است که تحت دمای مشخصی انجام می شود و معمولا بصورت جمع تعداد ساعات اندازه گیری می شود که برای تغییرات داخلی گیاه نیاز است که نتیجه سرمای طبیعی در فصول سرد سال (خواب زمستانی گیاه) است.

در بوته توت فرنگی اگر ساعات تجمعی سرما بین منفی دو درجه سانتیگراد و مثبت هفت درجه سانتیگراد باشد میتوان گفت دمای موثر جهت سرمای مورد نیاز گیاه توت فرنگی جهت گلدهی انجام شده است.

نیاز سرمایی توت فرنگی یا سرما دهی شامل دو قسمت اساسی است: قسمت اول، دمایی است که در مزرعه بصورت تجمعی در اثر سرمای فصول سرد به گیاه توت فرنگی می رسد. قسمت دوم سرما بیشتر بعد از کشت در سردخانه به گیاه داده می شود. بین این دو سرما دهی تفاوتهایی وجود دارد. سرما دهی اصلی جایی است که گیاه در زمین کشت شده است در بستر یا خاک قرار دارد.

سرمای تکمیلی (در مزارعی که کشتهای بیشتر از یکساله دارند) موقعی داده می شود که دوره کشت تمام شده و گیاه در سردخانه تاریک است ودمای گیاه تقریبا نزدیک به دمای انجماد است و به دلیل تاریکی هیچ برگی روی بوته نیست.

اگر مزرعه شرایطی دارد که سرمای مورد نیاز در آن قابل کنترل نیست به سرما دهی تکمیلی نیاز است.

سرمای بیش از حد باعث رشد رویشی بیش از حد و میوه دهی کمتر خواهد شد. سرمای کمتر از حد معمول دادن باعث کوچک ماندن و کم انرژی بودن بوته خواهد شد گرچه میل گیاه به میوه دهی بیشتر خواهد شد.

تلاش گلخانه دار باید نگه داشتن بالانس بین رشد رویشی، جثه گیاه، و میوه دهی و گلدهی باشد.

جثه کوچک بوته توت فرنگی باعث می شود گیاه توان کافی را برای تبدیل گلها به میوه نداشته باشد و در نتیجه تعداد میوه کاهش یابد، حالا اگر رشد رویشی بیش از حد بشود نیز توان بار دهی آن کاهش پیدا می کند که دلیلش اختصاص ذخایر گیاه به برگها ی زیاد و کرون و رانر بیش از حد می باشد.

بعلاوه، تجمع سرما در نشا توت فرنگی باعث بالا رفتن مقاومت گیاه در اثر برداشت میوه و یا نشا گیری خواهد شد.

برای رقمهایی که توسط دانشگاه کالیفرنیا تولید شده اند نیاز سرمایی به شکل جدول زیر در نظر گرفته شده است که طی سالها تحقیق بدست آمده اند و نباید در مورد آنها سهل انگاری شود.

در آخر باید بدانیم کوچکی جثه گیاه و کمبود ذخایر آن در اثر کمبود سرما دهی را می توان با کنترل گل گیری در اوایل فصل جبران کرد. به این صورت که اوایل فصل گلها را حذف می کنیم تا رشد رویشی گیاه توت فرنگی بیشتر شود. به تاخیر انداختن گل گیری و یا انجام ندادن گل گیری رشد رویشی گیاه را کند میکند که از این روش می توان برای بوته هایی که بیش از حد سرما دیده اند استفاده کرد.

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :