رانر توت فرنگی

10 / 10
از 1 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 23 مرداد 1396 در ساعت 11 : 56 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

رانر توت فرنگی

ازدیاد گیاه توت فرنگی به چهار روش مختلف صورت میگیرد.

1- بذر :منظور جداسازی بذرهای زرد رنگ روی میوه توت فرنگی و کشت مجدد آن جهت تو لید گیاه جدید توت فرنگی.

این روش به هیچ وجه در گلخانه های هیدروپونیک توت فرنگی رایج نمی باشد و بیشتر در مقیاس کوچک و همچنین تحقیقات علمی استفاده می شود.

2-تقسیم بوته : منظور از تقسیم بوته توت فرنگی، بیرون آوردن بوته توت فرنگی کشت شده در پایان فصل و جدا سازی طوقه های جانبی و کشت مجدد آنها و ریشه دار کردن آنها و استفاده از آنها به عنوان یک بوته جدید توت فرنگی میباشد.

معمولا از هر بوته توت فرنگی کشت شده در پایان فصل سه تا شش بوته جدید با کیفیت توت فرنگی بوجود می آید و این روش معمولا در کشت در مزارع فضای باز توت فرنگی رواج دارد.

3- کشت بافت: منظور از بوته حاصل از کشت بافت، جدا سازی قسمت جوان و عاری از ویروس قسمتهایی از گیاه توت فرنگی و قرار دادن آن در ظروف مخصوص کشت بافت، جهت تکثیر سلولی و پس از طی مراحل مشخص گیاه جدید توت فرنگی به وجود می آید که پس از طی مراحلی قابل انتقال به زمین یا گلخانه جهت کشت می باشد. این روش از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نمی باشد.

4- رانر: منظور از رانر توت فرنگی ، اندام های رونده ای هستند که از گیاه اصلی توت فرنگی که گیاه مادر نامیده می شود، جدا شده و پس از ریشه دوانی هر کدام از این رانر ها یا رونده ها، سه الی چهار عدد گیاه جدید توت فرنگی به وجود می آید.معمولا هر بوته ی توت فرنگی ، هفت تا ده رانر توت فرنگی تولید میکند که از هر کدام از این رانر ها سه الی چهار بوته توت فرنگی به وجود می آید، به عنوان مثال رقم کاماروسا به طور متوسط هفت تا ده عدد رانر تولید می کند که از هر کدام از آنها دو الی سه بوته با کیفیت به وجود می آید.

بوته های جدید توت فرنگی تشکیل شده از رانر توت فرنگی را اصطلاحا نشاء توت فرنگی یا رانر توت فرنگی، و در بعضی نقاط کشور نهال توت فرنگی نامیده می شود(ولی از نظر علمی نشاء دختری نامیده می شود). کشت رانر توت فرنگی متداول ترین و مقرون به صرفه ترین و بهترین روش ازدیاد گیاه توت فرنگی می باشد.

انواع رانر توت فرنگی:

رانر ریشه لخت توت فرنگی: نشاء توت فرنگی به وجود آمده از رانر در داخل خاک پس از طی دوره ی سرما از خاک بیرون آورده می شود و پس از شستشو، ضد عفونی و پاک سازی  ریشه ها از خاک بلافاصله مستقیما به گلخانه هیدروپونیک توت فرنگی  یا مزارع خاکی جهت کشت انتقال داده می شود.

 

رانر گلدانی: در این روش رانر توت فرنگی ابتدا در داخل گلدان کوچک یا سینی های نشا ریشه دار شده و سپس جهت کشت به گلخانه هیدروپونیک توت فرنگی یا مزارع خاکی جهت کشت انتقال داده می شود.رانر گلدانی توت فرنگی در بعضی مناطق نشاء ریشه پر نیز گفته می شود.

مزایای رانر توت فرنگی گلدانی:

1- امکان کشت توت فرنگی در تاریخ زود تر

2- کوتاه شدن زمان کاشت تا برداشت توت فرنگی

3- بالا بردن عملکرد

4- امکان تولید میوه توت فرنگی بیشتر در داخل گلخانه در فصل زمستان

 

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :