گرده افشانی در توت فرنگی

9 / 10
از 2 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | چهارشنبه 10 مرداد 1397 در ساعت 16 : 24 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

گرده افشانی توت فرنگی

توت فرنگی خود گرده افشان است ولی برای گرده افشانی نیاز به کمک دارد.گرده افشانی ناقص معمولاباعث بد شکل شدن ,و حتی عدم تشکیل میوه توت فرنگی می شود.موثر ترین راه برای تلقیح گل های توت فرنگی گرده افشانی به وسیله زنبور های عسل است. تعداد زنبور عسل توصیه شده برای توت فرنگی یک کندو به ازای هر 6000 متر مربع گلخانه یا 8000 عدد زنبور برای هر هزار متر مربع با تراکم بوته 8-10 بوته در متر مربع است.

میوه های آسیب دبده در اثر گرده افشانی ناقص

(میوه های آسیب دیده در اثر گرده افشانی ناقص)

استفاده از زنبور های بامبل در آمریکا در گلخانه های توت فرنگی بسیار رایج است چون زنبور های عسل عملکرد قوی ای در گلخانه ندارند.

مدیریت زنبور های عسل در گلخانه ای آمریکایی به دلایل زیر با چالش روبرو می شود:

1-  گلخانه های تونلی در آمریکا معمولا محدویت انتقال UV دارند.

2- گیاهان و گلهای رقیب موجود در طبیعت یا گیاهان کشت شده در فضای بازنزدیک مزرعه توت فرنگی وجود داشته باشند.

با این وجود تولید توت فرنگی در فصل زمستان یک وضعیت خاص محسوب می شود چون گیاهان رقیب برای گرده افشانی در بیرون گلخانه در این فصل وجود ندارند بنابراین گل های توت فرنگی تبدیل به اولین هدف زنبور ها برای گرده افشانی  می شوند.

زنبورهای بامبل که کارکرد اصلی آنها در گلخانه های گوجه فرنگی است نیز می توانند برای گرده افشانی توت فرنگی مورد استفاده قرار گیرند.ولی قبل آن باید چند نکته در مورد آماده سازی دقیق محیط باید قرار گیرد.

زنبور های بامبل از زنبور های عسل فعالیت بیشتری دارند، به صورتی که در هر پرواز می توانند روی گلهای بیشتری بنشینند.

به همین دلیل است که تعداد قابل توجهی زنبور کمتر در هر متر مربع ( بسته به شرایط و نوع زنبور حدود 10 تا 30 زنبور برای هر صد متر مربع گلخانه)برای گرده افشانی همان مقدار گل نسبت به زنبور های عسل نیاز است.

توجه داشته باشید وقتی جمعیت زنبور های بامبل نسبت به گل های موجود داخل گلخانه افزایش یابد به دلیل تعداد دفعات زیادی که این زنبور ها روی هر گل مینشینند و گرده ها را با قدرت بیش از حد جابجا میکنند، این خطر وجود دارد که به گلها و همچنین نهنج گل و در نتیجه میوه نیز آسیب برسد.

 

به چند نکته در مورد گرده افشانی توت فرنگی باید توجه داشت:

1- در حد توان از استفاده از نایلونی که از ورود اشعه UV در زمستان جلو گیری می کند اجتناب شود.طیف دید زنبور های عسل از 300 نانو متر تا 650 نانو متر می باشد(برای انسان از 380 نانومتر تا 780 نانومتر است) و طیف UV که 300 نانومترتا 400 نانومتر است به طور قابل ملاحظه ای روی فعالیت زنبور های عسل تاثیر می گذارد.

2- استفاده از زنبور های عسل در زمستان  با چرخه زندگی طبیعی زنبور های عسل مغایرت دارد. شناخت چرخه زندگی زنبور های عسل و اثرات شرایط محیطی فصلی بر روی زنبور های عسل مخصوصا نور و دما در مدیریت زنبور ها در گلخانه بسیار حیاتی است.

3-وقتی قرار است از حشره کش در گلخانه استفاده کنید، تاثیرات احتمالی آنها روی زنبورها باید بررسی شود.اگر لازم باشد کندو ها را باید به یک مکان موقت بیرون از گلخانه انتقال دهیم.

گل های توت فرنگی همچنین به وسیله ی باد نیز گرده افشانی می شوند.به این صورت که باد گل ها راتکان می دهد و گرده ها را از کیسه خارج کرده و روی مادگی می ریزد.

یک راه جایگزین برای گرده افشانی توت فرنگی این است که از وسیله ای استفاده کنیم که گلهای توت فرنگی را با فرکانس بالا تکان دهد.

یک گرده افشان الکتریکی برای گلخانه های در مقیاس کوچک می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

چند ثانیه ویبراسیون برای هر خوشه گل می تواند استفاده شود. وقتی از این روش استفاده میکنید گل ها باید خشک باشند که گرده ها کاملا به طور یکنواخت پخش شوند

استفاده از دستگاه تولید باد نیز میتواند در گرده افشانی موثر باشد ولی باید مواظب بود که به بوته آسیب فیزیکی نرسد.

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :