آشنایی با بیماری سفیدک پودری و علائم آن در توت فرنگی

9 / 10
از 1 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | ﺳﻪشنبه 23 بهمن 1397 در ساعت 12 : 31 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

آشنایی با بیماری سفیدک پودری و علائم آن  در توت فرنگی

سفیدک پودری یکی از مهمترین بیماریهای برگی در تولید نشا و مزارع تولید میوه می باشد.بیماری سفیدک پودری یک بیماری بسیار جدی است و اگر کنترل نشود میتواند تاثیر چشمگیری روی کاهش عملکرد داشته باشد.

علائم و نشانه ها

سفیدک پودری می تواند روی برگ، گل ها و میوه ها گسترش پیدا کند ولی عموما ابتدا در برگ مشاهده می شود، به این صورت که پشت برگ های جوان توده های کوچک غیر عادی سفید رنگ کرکی مسیلیوم دیده می شود.

چون کرک هایی بطور طبیعی پشت برگ توت فرنگی وجود دارند ممکن است در مراحل اولیه شیوع بیماری و تشکیل کلونی تشخیص داده نشوند.وقتی سفیدک درپشت برگهای توت فرنگی گسترش پیدا می کند برگها بطرف بالا خمیده می شوند که نشانه بسیار مشهودی برای تشخیص سفیدک پودری می باشد.وقتی بیماری بیشتر گسترش یابد پشت برگ ها بشدت کلونی تشکیل می شود که رنگ برگ را به ارغوانی تا قرمز تغییر می دهد. وقتی زمان بیشتری از شروع بیماری می گذرد کلونی سفیدک میتواند از زیر برگ به  روی برگ انتقال پیدا کند و باعث شود برگ به رنگ ارغوانی، قرمز، یا قهوهای درآید و حتی خال هایی روی بعضی از ارقام مانند کاماروسا بیندازد.

 

سفیدک پودری ابتدا بصورت توده های سفید پشت برگ نمایان می شود

برگ های بالغ که کامل باز شده باشند به ندرت کلونی روی آنها تشکیل میشود در واقع سفیدک پودری برگ های جوان را ترجیح می دهد.

اسپور های سفیدک به وسیله ی جریان هوا پخش شده و روی گلها می نشیند و باعث دفرمه شدن گلها می شود و از شکل گرفتن درست گل جلو گیری می کند.اسپور ها همچنین می توانند روی میوه های نابالغ (غوره ها) بنشینند و باعث بدشکلی، نارسی میوه و تشکیل توده های سفید رنگ روی میوه شود.

علائم سفیدک پودری به صورت برگشتگی برگهای جوان  

سرایت بیماری روی میوه و گل میتواند باعث کاهش چشمگیر و زیانبار عملکرد شود.

در بازه زمانی 10 روز تا 15 روز بعد از ریختن گلبرگ(وقتی میوه از صورتی به قرمز تبدیل شود) میوه هایی که از اسپور ها در امان مانده اند میتواند روی دانه های آنها کلونی تشکیل شود.

سفیدک پودری باعث شده پشت برگ توت فرنگی به رنگ ارغوانی در بیابد

این میوه ها منقبض شده و باعث می شد دانه های آنها بیرون بزند و دانه ها بیش از حد بزرگ بنظر بیایند.همچنین مزه بد این میوه ها کاملا مشهود است.

 

چرخه بیماری

بخاطر اینکه سفیدک پودری بیشتر در مزرعه های نشا شایع است احتمال دارد بیشتر تلقیح اولیه  کشت سال اول را به وسیله نشاها تحت تاثیر قرار گیرند.

سفیدک پودری روی میوه نارس تشکیل کلونی داده است

برگها و ساقه های گیاه نیز ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرند یا حتی گلها یا کرون ها نیز ممکن است به وسیله قارچ ها احاطه شوند.

بوته های سال دوم نیز ممکن است تحت تاثیر سفیدک پودری قرار بگیرند.این بوته ها  منبع شیوع دیگری برای بوته های جدید سال اولی خواهند بود.

به عبارت دیگر محققان در یافته اند که ascospores  ها از عملکرد chasmothecia ها  بعنوان منبع شیوع اولیه بیماری که باعث گسترش بیماری می شوند بوجود می آیند.

 بمحض اینکه سفیدک پودری روی برگ های جوان زیاد شود اسپورهای زیادی تولید می شوند که به وسیله وزش باد به برگهای دیگر و سپس به گلها و میوه ها سرایت میکند.

سفیدک پودری ابتدا روی میوه نارس تاثیر گذاشته و تا زمان رسیدن میوه بصورت کامل سطح میوه را می پو شاند

شیوع بیماری همچنین با رطوبت نسبی بالا(بالای 75%) و همچنین دمای متوسط (15 تا 27 درجه سانتیگراد) رابطه دارد.اگرچه رطوبت حاصل از شبنم، باران و یا محلول پاشی بیش از حد نیز ممکن است باعث گسترش بیماری سفیدک پودری شود.در کشت توت فرنگی در گلخانه سفیدک پودری شدید تر است که دلایل آن شدت نور پایین، کمبود اشعه UV و بالا تر بودن رطوبت هستند.

 

مدیریت

1.انتخاب ارقام مقاوم به بیماری

پرورش ارقامی که به صورت ژنتیکی نسبت به بیماری سفیدک پودری مقاوم هستند اولین و اصلی ترین راه مبارزه با این بیماری است.

متاسفانه رقمی وجود ندارد که کاملا به عامل این بیماری مقاوم باشد.اگرچه طی تحقیقات بعمل آمده روی ارقام مختلف مشخص شده که سطح حساسیت ارقام مختلف نسبت به سفیدک پودری متفاوت است. ارقامی مانند سی اسکیپ، چندلر، آلبیون، فلوریدا رادیانس، سوییت آن و سن اندرس مقاومت نسبی نسبت به سفیدک پودری دارند در حالی که ارقامی مانند: کاماروسا، ونتانا و مونتری حساسیت بیشتری دارند.

اگر در مزارعی کشت میکنید که سابقه بیماری سفیدک پودری  شدید در آن بوده است حتما سعی کنید از ارقامی که نسبتا مقاوم تر هستند.

 

2.استفاده از نشاهای سالم

معمولا چون اولین عامل های قارچی از نشا ها  می آید. کنترل بیماری سفیدک پودری باید از زمان تولید نشا آغاز شود.

اینطور برنامه ها بامعمولا شامل سمپاشی ها و ضد عفونی های متناوب جهت بالابردن مقاومت بوته در برابر بیماری است. البته برنامه سمپاشی ای که برای نشاها تجویز میگردد از برنامه ای که برای دوره کشت تجویز  می شود متفاوت است.

پاتوژن عامل سفیدک پودری تعداد بی شماری اسپور تولید کرده که در هوا پخش می شوند

3.استفاده مفید و موثر از قارچ کش ها

استفاده از قارچ کش ها کلیدی ترین بخش مبارزه و پیش گیری با سفیدک  پودری است.

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :