بررسی علل خوش فرم شدن و بد فرم شدن میوه توت فرنگی

10 / 10
از 1 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | یکشنبه 24 آذر 1398 در ساعت 9 : 21 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

 

 

بررسی علل خوش فرم شدن و بد فرم شدن میوه توت فرنگی

همانطور که می دانید  خوش فرم شدن میوه توت فرنگی گلخانه ای به لحاظ بازار و قیمت محصول بسیار اهمیت دارد در این مقاله سعی شده بصورت اجمالی دلایلی که باعث خوش فرمی و یا بد فرمی توت فرنگی می شوند بررسی شود.

میوه توت فزنگی یک میوه کاذب است که از رشد نهنج و اجتماع فندقه هاکه همان بذر ها یا میوه ی واقعی توت فرنگی(آکن ها) تشکیل می شود.این بذر های زرد رنگیا آکن ها که میوه واقعی توت فرنگی هستنداز نظر فیزیولوژی نقش مهمی را ایفا می کنندکه یکی از این نقش هاتاثیر آنها بر فرم و اندازه میوه توت فرنگی است.

بر اساس تحقیقاتی که محققان دانشگاه گوئلف اونتاریو در کانادا در سال 2015 انجام دادند به این نتیجه رسیدند که تعداد این آکن ها و اندازه آنها دلیل اصلی خوش فرمی و بد فرمی و حتی اندازه میوه توت فرنگی هستند.

 

میوه خوش فرم و استاندارد توت فرنگی 

همانطور که گفته شد دلیل اصلی مخروطی شدن یا نشدن (conical shape )به تعداد و اندازه اکن ها تشکیل شده روی میوه توت فرنگی بستگی دارد اندازه میوه تابع تعداد سلول های هست که در همان اوایل القای گل تکثیر شده و تعداد آن دیگر ثابت می ماند ‌بعد از آن رشد و حجیم شدن (اکسپنشن این سلولها)در جهت بیرون و داخل حجم و شکل  نهایی میوه رو میسازد که خود این تابع اندازه اکن ها هست به این معنی که فقط اکنهای با اندازه بزرگ‌تر از چهار دهم میلی متر توان تولید اکسین دارن و رشد متقارن(یا همان شکل مخروطی)را فرم دهی میکنند.

 

حالا سوال اصلی برای داشتن اکن با کیفیت  چه عاملی موثر هست؟ :تنش های ابیوتیک بیشترین نقش دارن که از بین اینها دما حرف اول را میزند.

نمای نزدیک از فندقه سالم میوه توت فرنگی 

تمام این داستان‌ها هم در همان هفته اول اتفاق افتاده است.

 

پس برای داشتن میوه خوش فرم تا میتوانید در مرحله القا و گرده افشانی( یک هفته اول) گیاه توت فرنگی تنشهای حتی کوچک را تجربه نکند.

 

تشکیل اکن ها خودش در نتیجه گرده افشانی موثر هست پس برای داشتن میوه خوش فرم  گرده افشانی شرط لازم هست ولی کافی نیست.

 

اگر گیاه توت فرنگی شرایط نرمال رو در مراحل رشد و‌گل و‌میوه پشت سر گذاشته باشد بار و گل کافی(نه زیاد)و به دنبال آن میوه نرمال (نه بد فرم)را تولید میکند

 

حالا شرایط غیر نرمال چییست؟

 

۱-تشنگی، شوری،تغیرات دمای نامناسب،نور بی کیفیت(تششع) نور کم یا روزهای ابری زیاد

 

۲-کار نکردن درست مقطعی زنبور ها 

اکثر گلخانه دار میگویند ما زنبور داریم و زیاد هم داریم  که لازم هست ولی کافی نیست مهم این است که فعالیت بکنند.

 

میوه توت فرنگی بد فرم ناشی از عدم فعالیت زنبور ها 

۳-خسارت حشرات (بیشتر تریپس )در فضای باز تنوع بیشتراست.

 

۴- در دسترس قرار نگرفتن بر یا عناصر غذایی برای گیاه  با وجود موجود بودن بر یا عناصر در محلول یا محلول پاشی(کیفیت کود ،رقابت،...)

 

خسارت ناشی از شیوع تریپس و بد شکل شدن میوه ها

۴-بیماری ریشه ای

 

۵-کم شدن راندمان فتوسنتز در اثر عوامل داخلی و خارجی گیاه توت فرنگی  (در مقاطع حساس  القا گل و یک هفته بعد گل)

 

به طور خلاصه اگر خسارت حشرات( فعالیت حشرات مضر و عدم فعالیت زنبور) کنار بگذاریم  هر عاملی که باعث بشه تعداد و اندازه اکن (فندقه زرد رنگ روی میوه) کم بشود پیامد حتمی آن توت فرنگی بد شکل خواهد شد

 

۶-در پایان هنوز بعضی عوامل ناشناخته هم وجود دارند.

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :